Räddningstjänsten Skaraborg har 14 stationer med räddningstjänstpersonal i beredskap, deltidsbrandmän.
Som arbetsgivare är du mycket viktig för att vi ska ha en väl fungerande räddningstjänst.
Du som arbetsgivare har en stor nytta av att ha brandmän anställda. Just för säkerheten på orten liksom all kompetens som personen kan bidra med i sin kunskap inom brandskydd och sjukvård. Att ha en brandman anställd innebär att du som arbetsgivare får mycket tillbaka.
När larmet går, under beredskapen, ska den anställde inom ett par minuter lämna hemmet eller arbetsplatsen för att bege sig till brandstationen och åka ut på räddningsinsatser. När de anställs av oss krävs därför godkännande från dig som huvudarbetsgivare för att vi ska veta att våra brandmän snabbt kan vara på plats om larmet går.
Utbildning
När personen anställts hos oss kommer den att genomgå utbildning för att kunna träda i tjänst som brandman. I vilken ordning personen går utbildningen är individuellt beroende på när den kan vara ledig från din huvudarbetsgivare.
Här är utbildningar som brandmännen kommer att genomföra:
- GRIB, kurs 1, 10 dagar + lokala anpassningar för din station.
- GRIB kurs 2, 3 veckor.
- Rökdykarutbildning, 2 veckor.
GRIB står för grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap och är den utbildning som MSB – myndigheten för samhällsskydd och beredskap, står för. Utbildningen kan genomföras på vårt övningsfält i Skövde eller på annan utbildningsort.
Rökdykarutbildningen genomförs av Räddningstjänsten Skaraborg på vårt övningsfält i Skövde.
Du hittar mer information om vad utbildningarna innehåller under fliken Utbildning.
Kostnad
När brandmannen åker på larm eller är på utbildning står Räddningstjänsten Skaraborg för alla kostnader vad gäller lön och arbetstid för utbildning.
Mer information
Vill du veta mer om vad det innebär att ha en brandman i beredskap som anställd och medarbetare? Hör av dig till oss!