Tillsyn
Räddningstjänsten är tillsynsmyndighet enligt Lag om skydd mot olyckor och Lag om brandfarliga och explosiva varor. Tillsynen syftar till att kontrollera om t.ex. en verksamhet följer lagstiftningen och tillhörande regelverk.
Vad räknas som ett tillsynsobjekt?
Samtliga objekt som uppfyller minst ett av kraven i punkterna nedan är tillsynsobjekt.
- omfattas av bilaga till Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om hur kommunen ska planera och utföra sin tillsyn enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, MSBFS 2021:8.
- klassas som farlig verksamhet enligt Lag om skydd mot olyckor
- omfattas av Lag om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor (sevesolagstiftningen)
- innehar tillståndspliktig mängd brandfarlig och/eller explosiv vara enligt Lag om brandfarliga och explosiva varor.
Räddningstjänsten kan ta beslut om att objekt som omfattas av ovanstående kriterier inte ska klassas som tillsynsobjekt. Andra typer av objekt kan också vara tillsynsobjekt beroende på objektets riskbild, verksamhet och omständigheterna i övrigt. Beslut om att klassa andra objekt, än de som uppfyller ovanstående kriterier, som tillsynsobjekt tas av räddningstjänsten.
Tillsyn av brandskydd
Vår tillsyn av brandskyddet vid byggnader och anläggningar syftar till att kontrollera om ägare och verksamhetsutövare bedriver ett systematiskt brandskyddsarbete och upprätthåller ett skäligt brandskydd. Fastighetsägare och verksamhetsutövare ska genom ett systematiskt brandskyddsarbete se till att det finns utrustning för släckning av brand, att det finns tillfredsställande utrymningsmöjligheter och att det vidtas förebyggande åtgärder mot brand och brandspridning i byggnader.
Information om tillsyn
Tillsyn av farlig verksamhet
Farliga verksamheter med omfattande kemikaliehantering eller flygplatser som har meddelats drifttillstånd enligt luftfartslagen har särskilda skyldigheter. Vår tillsyn vid denna typ av anläggningar syftar till att kontrollera om verksamheten har analyserat riskerna för allvarliga olyckor, om verksamheten har den beredskap som behövs för att hindra och begränsa skador vid allvarliga olyckor samt om verksamheten har ett fungerande system för rapportering och varning vid olyckor eller tillbud.
Tillsyn gällande hantering av brandfarliga och explosiva varor
Vår tillsyn gällande verksamheter som hanterar brandfarliga och explosiva varor riktar sig främst mot sådana verksamheter som har en tillståndspliktig hantering. Tillståndsprövning och tillsyn gällande hantering av brandfarliga och explosiva varor syftar till att kontrollera om verksamhetsutövaren följer de krav som finns i lagen och i de föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen. Den som hanterar brandfarliga eller explosiva varor ska vidta de åtgärder och försiktighetsmått som behövs för att hindra att hanteringen leder till brand eller explosion.
Planering av tillsynsverksamheten
Tillsynsverksamheten är genom lagstiftningen inte detaljreglerad utan tanken är att varje kommun ska planera och genomföra tillsyn utifrån sina specifika behov. För vår del innebär detta att vi fortlöpande analyserar tillsynsbehovet utifrån ett risk- och väsentlighetsperspektiv. Utifrån analysen läggs sedan en årlig tillsynsplan som omfattar de byggnader och verksamheter där kontroll ses som mest betydelsefull för att skydda kommuninnevånarna och samhällets funktioner.
Genomförande av tillsyn
Vid tillsyn av byggnader eller verksamheter sker en granskning av dokumentation som beskriver brandskyddets utformning och det skyddsarbete som bedrivs. Denna granskning kombineras med ett tillsynsbesök där vi samtalar om hur brandskyddsarbetet bedrivs gällande organisation, utbildning, rutiner, drift och underhåll samt uppföljning. Vid tillsynsbesöket genomförs också en rundvandring med stickprovskontroll av att skyddsanordningar fungerar och att risker har förebyggts. Utifrån den riskbild som kommer fram under tillsynen görs sedan en bedömning av om skyddsnivån är anpassad till det som ska skyddas. Om det vid denna bedömning framkommer att ytterligare åtgärder behöver vidtas för att skydda människor, egendom eller miljö så meddelas ett föreläggande. I annat fall avslutas tillsynen med att tjänsteanteckningar från tillsynen skickas till berörda parter.
Särskilda bestämmelser
- I de fall inbokad tillsyn eller efterkontroll inte har kunnat utföras på grund av att avbokning inte skett och objektet inte har varit tillgängligt eller om nödvändiga ombud uteblivit uttas ersättning enligt särskild administrativ avgift.
- I de fall tillsyn av brandskyddet och tillsyn av brandfarliga & explosiva varor samordnas och sker vid ett och samma tillfälle uttas endast en fast grundavgift. Fast grundavgift uttas inte vid efterkontroll.
- För provtagning och undersökning av prov i samband med tillsyn av brandfarliga & explosiva varor uttas tilläggsersättning motsvarande undersökningskostnaden.
Taxor för tillsyn
Taxor för tillsyn enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO)
|
Avgift |
Grundavgift tillsyn LSO - timtaxa för tillsynsbesök och efterarbete tillkommer |
5 330 kr |
Timtaxa för tillsynsbesök och efterarbete |
1 066 kr |
Taxor för tillsyn enligt lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE) |
Avgift |
Grundavgift tillsyn LBE - timtaxa för tillsynsbesök och efterarbete tillkommer
|
5 330 kr |
Timtaxa för tillsynsbesök och efterarbete |
1 066 kr |
Taxor för samordnad tillsyn enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) och enligt lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE)
|
Avgift |
Grundavgift samordnad tillsyn LSO & LBE - timtaxa för tillsynsbesök och efterarbete tillkommer
|
7 462 kr |
Timtaxa för tillsynsbesök och efterarbete |
1 066 kr
|